måndag 6 juli 2009

Har ni tränings tips till mig!

Hej
Har nyss kommit tillbaka från en camping tripp med en kompis! Där var en massa hundar, och då märkte jag att lile virus är osäker på andra hundar han morrar och har sig på andra hundar! Vid ett tillfälle stod han till och med och skakade! Men det kan varit för att han frös. Men tror dok inte det! har ni några tips hur jag gör. Det är ju liksom inte lätt att hitta trevliga hundar här i Malmö. För oftast när man möter hundar hör så skäller dom och gör utfall så det inte konstigt att han blivit osäker! Vill bara inte att det ska gå över till aggresivitet. Kan tänka mig att du (denice) har något förslag som jag inte tänkt på.
Tror inte han skulle göra något mot andra hundar han morrar bara för att de ska hålla sig borta från honom. Men vill ju inte att han ska vara osäker! Tvärr är detta ett svårt problem eftersom dagens hundägare har ingen anning om vad de har för personlighet i sin egen hund! Har hänt mig många gånger att ägare inte ser att sig hund vill bara dominera andra hundar. Så säger ägaren men han/hon är så snäll och bara vill leka! ja eller hur!? ser ju på hela hunden att den vill bara sätta min hund på plats ordentligt och överdrivigt!

Men han reagerar bara på enstaka hundar. Jag menar att jag kan ta in han på en stor utställning utan att han känner att det är jobbigt med alla andra hundar! Men när jag där imot möter en hund ute eller liknande då är det andra bullar! Men han reagerar bara på hundar som visar dominans mot honom! hundar som bara går förbi. Vissar han bara nyfickenhet!

Får så många tips av alla, alla säger olika. vissa säger att jag ska säga till han när han börjar gå igång. Men har inte märkt någon resultat av det. Snarare sämre. Men ignorerar jag honom så blir det ju inte bättre! vist jag kan ju avleda honom. Men det är ju lite som att undvika problemet!

Kom med idér alla svar uppskatas

Hur fortsätter jag?

1 kommentar:

Denice sa...

Hej Johanna..
Denice här och visst har jag lite tips :) ... Det är lite svårt att säga exakt men om jag var du skulle jag hitta hundar du känner till om inte annat valpar och försöka arrangera möten även om det är svårt.. När "hunden" då är på väg fram, sätter du Virus bakom dig går mot hunden och säger åt den att gå. Det visar Virus att du kan hantera situationen och att han vet att han inte behöver oroa sig.. Mycket av det du beskriver tyder på osäkerhet och inte på att han är arg.. Något du mer kan göra ´är att bege dig ut på promenader och när han lägger första blicken mot dom belönar du honom och bjuder upp till arbete, då blir de mötande hundarna något possitivt.. Och han kommer efter ett tag inse att när ni möter hundar betyder det skoj och bus med dig.. vilket man kan hålla på med rätt länge tills han är hundra procent trygg.. Sen skulle jag ta bort all lek med främmande hundar. han har ju inget behov av att träffa de och kan hålla sig till de han redan känner. Då lär han sig också att det är inget att bry sig om.. Hoppas det hjälpte lite iallafall annars kan du höra av dig till mig så filar vi ihop nya ideer :) kramar Denice m flock!
Denice@Alickra.se
www.alickra.se