lördag 20 september 2008

Jimbo Fortsättning!

Jimbo Del 2

Vara tyst när man är ensam

Detta var relativt enkelt att få Jimbo till att göra!
Han förstod bara efter några gångers till sägning, Sen använde jag också godis som jag slängde ut över gräset. För att få honom att tänka på annat och inte stå vid dörren och gnälla.
Så detta moment gick jätte bra.

Ligg
Detta lärde jag in på ett par olika tränings pass. Jag använde mig av godis och hand vissningar. Tog en godis och satte honom först ner utan kommando(Som skulle vara sitt). Sen drog jag godisen ner på golvet framför honom. Men så klart så stälde han sig upp de första gångerna. Så då la jag till att jag gjorde ett lätt tryck på ryggen smatidigt som jag drog ner godisen. Då la han sig ner. Efter några gånger av denna träningen så räkte det till slut att bara dra godiset ner på golvet. Så la sig lile Jimbo. Efter detta var det daks att lägga till kommano(Ligg). Då sa jag ligg precis när han var på väg ner i liggande position.
Sen Moment klart!

Kontaktövningar
Detta är ett viktigt momment som jag tycker alla nya valpägare ska träna. Detta kan man aldrig tränna för mycket att. Detta kan du träna men både gammal som ung.
Detta kan man tränna på många olika sätt, jag valde att göra så här: Jag tog en godis som jag höl i handen. Själv klart fick jag ju sitta en stund eftersom jimbo satt och försökte ta godiset ur min hand. Utan att lyckas. Men så fort han tittade mig i ögonen fick han godiset. sen gör man detta flera gånger i rad. Men tänk på att en valp blir fort trött så träna inte mer än 15min åt gången. Men sen räker det att valpen vilar ca 30min sen kan du träna igen.
Sen kan man försvåra det genom att lägga godiset på golvet framför valpen. Och få valpen till att förstå att han får inte godiset fören han tittat dig i ögonen och sagt varsågod. Detta tränade jag också med jimbo, han var envis rakare. Han skulle ha godiset framför sig till varje pris. Men det gäller bara till att ha tålamod så kommer det av sig själv. Vilket det gjorde också.

Dessa momment gör att valpen lär sig att det är alltid posetivt att ta kontakt med matte/husse. Den svårare övningen lär sig även valpen att det är du som bestämer när han får ta godiset. Vilket är en bra grund till ett utmärkt ledarskap.

Spår
Vilken hund tycker inte det är kul att spåra. Detta tränade hann jag inte träna så jätte mycket med. Men ett par gånger blev det. Första gångerna tog det lite tid innan poleten trilla ner.
Men sen gick det bättre och bättre för varje gång vi gick. Och han älskade det.
Kommer att lägga ut en mer detaljerad inlärnings prosses av hur man lär sin hund att spåra.

Detta rubriker var en del jag och jimbo gjorde. Det vi gjorde mer var tex: Mycket ute i stan på olika platser, tränade på att gå lös, inkalningar. m.m.







Inga kommentarer: