onsdag 10 september 2008

Jimbo


V36

Har precis haft jimbo här en vecka.
Han är en schäfer hane på 13 veckor, super trevlig måste jag säga.
Nu tänkte jag berätta om hur tränings veckan har gått.



Detta har vi tränat
  • Åka Tåg
  • Åka Buss
  • Gå i Stan
  • Vara tyst när man är ensam
  • Ligg
  • kontakt övningar
  • Spår
Första gången han åkte tåg (Tomellila-Ystad 20min)
Han tyckte det var lite läskigt när tåget kom rusande mot oss. Så han ställde sig bakom mig. Men han försökte inte fly vilket är mycket positivt. Sen var det dags att gå på tåget, men det vågade inte den lille, men lockade fram honom till ingången och bar in han på tåget. Sen var det ingen fara han gick in viftande på svansen till allt nytt folk som var där. När vi satt oss ner så bestämde Jimbo sig för att sova. Sen sov han hela vägen fram. Sen var det nästa utmaning att ta sig ur tåget. Ni visste kanske inte men om man är lillen och när är ett håll som man ska gå över så är det inget kul. Tänk så trillar man ner. Men han bestämde sig att nä nu får jag vissa mig tuff och gå av själv.

Andra gången han åkte Tåg
Denna gången var tåget mycket mindre läskigt. Han tvekade litte men sen gick han på utan problem och likadant av. Sen har vi åkt tåg ett par gånger, så nu vet han exakt hur man gör han travar in och ut som ingenting.


Första gången han åkte Buss (Tomelilla-Lund 1timme)
Han ville inte gå på bussen så fick bära in han. Men när vi väll kom in i bussen på traskade han på, så vi satte oss lite längre bak i bussen. Att åka buss var inte lika kul som att åka tåg tyckte jimbo. Det hördes mycket och svängdes, hade sig. För när bussen bromsade så gled han i väg. Efter en stund så somnade han ändå så. Så Detta får vi träna mer på. Nästa gång han hälsar på!

Miljöträning i Lund
Här var det många som kom fram och klapade och gosade. Det tyckte jimbo om att vara i centrum. Där såg vi även en barnvagn med ett barn som jätte gärna ville hälsa på honom men han tyckte inte riktigt om barnvagnnen. Så jag gav en köttbulle bit till barnet så hon fick locka på honom. När han väll förstod att man får köttbulle när man går nära vagnen så ville han fram till alla vagnar ler.

Inga kommentarer: